UKK - Usein kysytyt kysymykset

PUUN JA SÄHKÖN SYMBIOOSI

Vähemmän energiaa, enemmän luontoa ja juuri sopivasti vauhtia. Sähkövoima poistaa perinteisen moottoriveneilyn häiriötekijät ja puurunko kutsuu nostalgiseen matkantekoon.

Elwood veneet käyttävät Oceanvoltin laadukkaita ja luotettavia sähkömoottoreita

Valittuun puoliliukuvaan nopeusalueeseen on sekä tekninen että ideologinen peruste. Veneen nopeuden nostaminen reilusti sille ominaisen runkonopeuden yläpuolelle liukuun eli ”plaaniin” lisää energian tarvetta huomattavasti. Tämä vaatisi väistämättä suurempia moottoritehoja sekä järkevän toimintamatkan saavuttamiseksi edelleen suurempaa akkukapasiteettia ja siten lisäisi veneen painoa. Tästä syntyvä kierre myös nostaisi veneen hintaa. Ideologisesti taas haluamme veneilyn Elwood veneellä olevan mahdollisimman nautinnollista. Liu’ussa yli 20 solmun nopeutta kulkevassa veneessä ohjaaminen ja tähystäminen vaatii ohjaajan intensiivistä huomiota. Lisäksi, vaikka voimalinja olisikin hiljainen, liukunopeuksissa veden ja ilmavirran ääni nostaa taustamelun voimakkuutta. Näistä syistä Elwood veneiden rungon muoto on optimoitu 7-10 solmun nopeuksille, jolloin matkan tekeminen on nautinnollista kaikille ja kaikilla aisteilla.
Elwoodin terävä, hyvin vettä halkaiseva keula ei pyri nousemaan veden päälle nopeuden kasvaessa, joten veneellä ei ole minkäänlaista plaanaaville veneille tyypillistä liukukynnystä. Elwood kulkee kauniissa asennossa, täysin suoraan ja verraten vähäisellä aallonmuodostuksella kaikilla nopeuksilla, joten sillä pystyy hyvin luontevasti ja miellyttävästi käyttämään koko sen nopeusaluetta aivan hiljaisimmista uistelunopeuksista huippunopeuteen. Näytöstä näkee koko ajan käytettävissä olevan ajoajan juuri sen hetkisellä tehonkulutuksella. Sopivan matkanopeuden voi siis valita aivan oman mieltymyksen ja tarpeen mukaan.
Yksinkertaisesti kytkemällä latauskaapeli veneeseen ja tavalliseen kotipistorasiaan (Suko). Latausjohdon pituuden voi valita tarpeen mukaiseksi.
Tyhjästä täyteen vakioakustolla vakiolaturilla Elwood latautuu n. 8 tunnissa. Valinnainen tehokkaampi laturi lyhentää latausaikaa, akusto kapasiteetin kasvattaminen vastaavasti pidentää. Periaatteellisena ajatuksena on se, että päivällä ajetaan, yöllä ladataan. Emme ole nähneet tarvetta automaailmasta tutulle pikalataukselle, eikä vesien äärellä juuri ole tähän mahdollisuuksiakaan tarjolla.
Vakiolaturille riittää 10 A sulake. Tehokkaampi laturi tarvitsee 16 A sulakkeen. Toisaalta veneen käyttäjä voi myös helposti alentaa latausvirtaa, jos esim. vierasvenesatamassa on tarjolla sähköä vain 6 A sulakkeen kautta, jolloin lataaminen tietenkin kestää kauemmin.
Kyllä voi. Markkinoilta jo löytyvillä aurinkopaneeliratkaisuilla voi sopivilla komponenteilla aivan helposti tuottaa Elwoodille kelpaavaa latausvirtaa. Lisäksi kehitämme koko ajan myös älykkäämpiä ja yksilöidympiä aurinkoenegiaratkaisuja Elwood-veneilijöiden toimantaa helpottamaan.
Mielikuva puuveneestä, joka vaatii joka kevät useita päiviä tai jopa viikkoja tilkitsemistä, hiomista ja lakkaamista, ei toteudu Elwood veneen kohdalla. Rungon kaikki puuosat on kyllästetty ja pintakäsitelty (epoksoitu) täysin vesi- ja hörytiiviiksi. Näin rungon osissa ei tapahdu kosteuden vaihtelun myötä elämistä ja saumojen aukeamista. Pintakerroksena kaikissa osissa on laadukas UV-suojattu lakka tai maali, joka ei tarvitse muuta huoltoa, kuin puhtaana ja ehjänä pitämisen, aivan kuten lasikuituvenekin. Pintojen ajoittainen hoitokäsittely auttaa puhtaanapitämistä ja kiillon säilymistä, kuten lasikuituveneessä tai vaikkapa autossa. Myös mahdollisten pintavaurioiden korjaukset on kohtuullisen helposti tehtävissä joko itse hieman asiaan perehtymällä tai ammattilaisen tekemänä.
Ei ole, sillä Elwood Boatsin toiminnan ydinajatus on suunnitella ja valmistaa sähkökäyttöisiä puuveneitä.
Ei ole, sillä Elwood Boatsin toiminnan ydinajatus on suunnitella ja valmistaa sähkökäyttöisiä puuveneitä.
Ei toistaiseksi, koska Elwoodin ydinajatus on nimenomaan rauhallisen, nautinnollisen ja vastuullisen veneilyn edistäminen. Mutta ei ole täysin poissuljettua, että suunnittelisimme joskus myös urheilullisemman Elwood-malliston. Kuuntelemme kyllä markkinoita.